ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات

outsourcing226x150برای مدیریت واحد نگهداری و تعمیرات یک سازمان یکی از نیازمندی های اصلی برای مدیریت فعالیتهای نگهداری و تعمیرات ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد نت است.به طور کلی ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد کمک می کند که بتوانیم کاستی ها و نقاط ضعف مدیریتی واحد را شناسائی کنیم.

در زیر مواردی از مزایای سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد نگهداری و تعمیرات لیست شده است:

  1. شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت نت
  2. شناسائی میزان عملکرد فعالیتهای تک تک پرسنل نت
  3. امکان بررسی روند مثبت و یا منفی عملکرد پرسنل نت
  4. شناسائی نوع عکس العمل پرسنل نت به مسائل خارجی و داخلی واحد و سازمان
  5. امکان برنامه ریزی بروی رضایت و افزایش عملکرد پرسنل نت
  6. امکان برنامه ریزی های آموزشی و ارتقاء سطح مهارتهای فنی و سیستمی پرسنل نت
  7. برآورد دقیق و منظم از نیازمندیهای پرسنل نت و عوامل موثر در افزایش عملکرد آنها
  8. امکان ایجاد رقایت کاری و افزایش حساسیت های اجرایی در پرسنل نت
  9. بازخورد موثر به پرسنل نت از فعالیتهای نت و عملکردشان
  10. امکان پیاده سازی سیستم پاداش و یا تشویق برای رضایت پرسنل نت

اما پیاده سازی سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات در واحد نت ساده نیست و اگر درست طرح ریزی نشود باعث یک سری مشکلات و عواقب منفی در نگرش پرسنل واحد می شود و بخصوص اینکه این سیستم باید هماهنگی با دیگر سیستم های ارزیابی سازمان نیز داشته باشد که باعث مشکلات دیگری نشود از عمده مشکلات سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات که اگر بدرستی طرح ریزی نشده باشد می توان موارد زیر را نام برد:

  1. ندید تلاش و عملکرد واقعی پرسنل
  2. حس سرخوری و عدم رضایت از مدل ارزیابی و سنجش عملکرد
  3. بازخور منفی و عکس العمل ها منفی از پرسنل نت
  4. انحراف در برنامه ریزی ها فعالیتهای نگهداری و تعمیرات و برنامه های آموزشی
  5. ایجاد حسادت و رقابت منفی
  6. ایجاد کانال های ارتباطی برای افزایش امتیاز
  7. پراکندگی داده ها و مسکوت ماندن اجرای سیستم در آینده
  8. فرار پرسنل نت از واحد نت و یا سازمان
  9. عدم تعهد اخلاقی و کاری پرسنل نت به فعالیتهای خویش و واحد نت

برای پیاده سازی یک سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات بسیار از سازمان ها به دنبال مدل های اجرایی و الگوهای دیگر در واحدهای دیگر سازمان و یا سازمانهای دیگر هستند و این کار خوب است ولی در حد الگو برداری و اکثر سازمانها چون تجربه طرح ریزی این گونه سیستم ها را ندارند به کپی کردن و اجرای آن اکتفا می کنند و متاسفانه بعد از مدتی سیستم متوقف و دچار مشکلات اجرایی می شود.با آنکه پیشنهاد می شود از مدل های مختلف الگو برداری شود و حتی استانداردهایی که در سازمانهای بزرگ طرح ریزی شده است دیده و مطالعه گردد ولی حتما خاص سازمان و واحد نت طرح ریزی مجدد گردد.در طرح ریزی یک سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات می توانید محدودیتها و عوامل زیر را مبنا کار قرار دهید:

  1. میزان سطح تحصیلات پرسنل نت
  2. میزان سابقه کاری کلی پرسنل و سابقه کاری در سازمان
  3. مدل و برنامه کاری فرآیند تولید سازمان
  4. نوع تجهیزات و نیازمندیهای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات آنها
  5. فرهنگ محلی و منطقه مردمی
  6. فرهنگ کاری و مدیریتی سازمان
  7. سن و قدمت سازمان و پرسنل نت
  8. میزان پراکندگی مسافتی فعالیت های نت و تجهیزات
  9. ابزارهای و تجهیزات کمکی در فعالیتهای نگهداری و تعمیرات

توجه داشته باشید موارد فوق به عنوان محدودیت های سیستم در طرح ریزی می باشند و عوامل و مبانی محتوی سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات را ضرورتا تشکیل نمی دهند بلکه با توجه به موارد فوق باید محتوی چک لیست ها و دستورالعمل های سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات را طرح ریزی کرد.